Monday, October 26, 2009

دیکتاتور معمر قذافی : حق کشورهای عربی است که بمب اتمی داشته باشند


سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ در شرایطی که اسرائیل دارای بمب اتمی و انرژی هسته‌ای است، کشورهای عربی نظیر مصر، سوریه و عربستان هم حق دارند، این سلاح مؤثر را داشته باشند. همچنین به نظر من، فلسطینی‌ها هم حق دارند خود را همانند دشمنانشان به این سلاح‌ها مجهز کنند؛ چرا که نه؟

سخنان بالا بخشی از گفته‌های سرهنگ قذافی، رهبر لیبی، در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» انگلیس است. او در ادامه گفته است: و اگر ما نمي‌خواهيم چنين وضعيتي باشد، بايد اسرائيلي‌ها را خلع سلاح کرده و از سلاح‌ها و او را از قابليت‌هاي هسته‌اي بازداريم.

رهبر لیبی در این گفت‌وگو درباره دستیابی ایران به انرژی اتمی نیز افزود: اگر ایران بمب اتم ساخت همگی ما در مقابل آن خواهیم ایستاد، اما ایران تا کنون چنین چیزی را ادعا نکرده است.

او ادامه داد: زماني ما با دستيابي ايران به سلاح‌هاي هسته‌اي مخالفت خواهیم کرد که ايران تصديق کند چنين هدفي را دنبال می‌کند، ولي تهران اکنون تأکید دارد که برنامه‌اش صلح‌آمیز است.


قذافی در ادامه این گفت‌وگو از اینکه رئیس‌جمهور آفریقایی‌الاصل آمریکا، موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شده است، اظهار خشنودی کرد و افزود: روشن است که او آفریقایی است و ما به عنوان آفریقایی به او افتخار می‌کنیم، زیرا جای خرسندی است که یکی از فرزندان آفریقا، به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برسد.

گفتنی است، ليبي از اوايل دهه هفتاد، به دنبال انرژي هسته‌اي با مقاصد نظامي بود، ولي تحت فشارهاي غرب به ويژه آمريكا قرار گرفت و در سال 2003، به طور كل برنامه سلاح‌هاي كشتار جمعي را كنار گذاشت. ظاهراً معمر قذافي، رهبر ليبي، براي اهداف اعلاني مقابله با بمب اتمي اسرائيل به دنبال سلاح‌هاي هسته‌اي بود و تأسيسات مخفيانه هسته‌اي داشت، ولي تقويت پرستيژ شخصي قذافي در جهان عرب با توجه به تصور، ادراك و ذهنيتي كه وي از مسائل جهان عرب و تحولات بين‌المللي دارد، از اهداف غير اعلاني طرابلس براي اجراي برنامه رسيدن به سلاح‌هاي كشتار جمعي بود.

منبع

No comments:

Post a Comment