Saturday, October 31, 2009

کانادا هم قذافی را نپذیرفت

معمر قذافی، رهبر لیبی امروز از تصمیم دولت آن کشور نسبت به عدم پذیرش مسافران کانادایی خبر داد.

به گزارش «ایرانتو»، این اقدام دولت لیبی پس از آن انجام می شود که ماه گذشته ، در اعتراض به برخورد تند دولت کانادا، نسبت به رهبر لیبی ، وی برنامه توقف کوتاه مدت خود در خاک کانادا را بهنگام بازگشت از مقر سازمان ملل لغو کرد.

با اینکه قذافی قرار بود به عنوان مهمان کانادا و به منظور سوختگیری هواپیمای حامل او، ساعاتی را در ایالت نیوفانلند توقف کند، اما استفن هارپر نخست وزیر، گفته بود، چون این سفر غیر رسمی بحساب می آمد، لذا وزیر امور خارجه را برای دیدار با وی به آن استان اعزام می کند.

البته اعزام وزیر خارجه کانادا نه برای استقبال از این رهبر آفریقایی، بلکه جهت ابلاغ مراتب اعتراض کانادا نسبت به استقبال از بمب گذار هواپیمای مسافربری پان امریکن در لیبی ، انجام می شد.

این موضوع مشکلات زیادی را برای رفت و آمد اتباع کانادا به لیبی ایجاد خواهد کرد. به همین منظور، لاورنس کانون، وزیر خارجه، هفته گذشته با سفر به تریپولی، در زمینه یافتن راه حل مناسب، با مقامات لیبیایی مذاکره کرد.

عبدالباسط المقرحی، که متهم به بمب گذاری در هواپیمای پان امریکن در سال 1988بوده، پس از آزادی از زندانی در اسکاتلند، به عنوان قهرمان در لیبی پذیرفته شد.

در جریان انفجار هواپیمای مذکور، 270 نفر از جمله دو کانادایی کشته شدند.

"دان مک تیقو" ، از نمایندگان لیبرال پارلمان ، با انتقاد از برخوردهای شتاب زده دولت محافظه کار با مسائل بین المللی گفت:" ظاهرا دولت کانادا در برخورد با مردم خود ، پیرامون مسائل داخلی، نهایت قاطعیت را بکار می برد، اما در مسائلی اینچنینی نمی تواند خط مشی مناسبی که منافع کشور را تأمین کند، اتخاذ نماید."

گروه زیادی از کارشناسان و محققین که برای انجام مطالعات خود نیازمند تداوم رفت و آمد خود به کشورهای شمال آفریقا هستند، از این موضوع بشدت ابراز نگرانی کردند.

گزارش ها حاکیست، هنوز منابع کنسولی لیبی در اتاوا، اظهار نظری در این خصوص نکرده اند.

No comments:

Post a Comment