Tuesday, August 11, 2009

روابط آمریکا و قذافی دوستانه تر شد

















هر کسی کو دور ماند از اصل خویش ... باز جوید روزگار وصل خویش

معمر قذافی، رهبر لیبی برای نخستین بار با یک رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه دیدار کرد و با وی دست داد و بر سر میز غذای رهبران هشت کشور صنعتی، تنها با یک صندلی فاصله در کنار اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نشسته بود.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دو رئیس‌جمهور در عکس‌هایی که در حال سلام کردن به یکدیگر از آنها گرفته شده بود و تصاویر تلویزیونی که بعدها از آنها پخش شد، در حال دست دادن با یکدیگر بودند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز خبر دادند: پس از آن که سال‌ها رابطه لیبی و آمریکا بسیار سرد بود و ایالات متحده این کشور را از حامیان تروریست می‌خواند، در چند سال اخیر، روابط دو کشور در حال گرمتر شدن است، اما هنوز بی‌اعتمادی‌هایی از سوی دو کشور هست و روابط بین دو کشور، بیشتر عملی و کاری است.

بنا بر این گزارش، در سال 2004، کشورهای لیبی و آمریکا، روابط دیپلماتیک خود را پس از آن که بیش از دو دهه با هم ارتباطی نداشتند، بار دیگر از سر گرفتند. ایالات متحده، کشور لیبی را در سال 1979 حامی تروریست خواند و ریگان در سال 1986 همه اموال لیبی در آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

هرچند اوباما از زمان آغاز به کار خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به قذافی و کشورش موضع خاصی نگرفته است، اما تحلیلگران مسائل بین‌الملل، این دیدار کوتاه و تصادفی را گواهی بر تصمیم اوباما برای تغییر رفتار ایالات متحده در تنظیم مناسباتش با دیگر کشورها، به ویژه منتقدان سیاستهای آمریکا می‌دانند.

در همین حال، خبرگزاری ایتالیا گزارش داد: «قذافی رئیس‌جمهور عجیب کشور لیبی، هنگامی که در حال رفتن از رم به محل کنفرانس G8 بود، از لیموزین خود پیاده شد و پانزده دقیقه در اتوبان قدم زد و شگفتی همگان را برانگیخت».

قذافی در این ماه تاکنون دو بار به ایتالیا سفر کرده و این در حالی است که لیبی در گذشته مستعمره ایتالیا بوده است. وی ماه گذشته، در حالی که عکس یکی از رهبران لیبیایی مبارز علیه استعمار ایتالیا را به سینه ‌خود زده بود وارد ایتالیا شد.

قذافی به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا به کنفرانس دعوت شد G8 . وی بیش از چهل سال است که رهبر کشور لیبی است

منبع

No comments:

Post a Comment