Friday, August 14, 2009

معمر قذافی کیست ؟ و از کجا آمد ؟

ابومینیار القذافی در سال 1942 در بیابان سیرت ( Sirte) در لیبی متولد شد. خانواده وی بادیه نشین این بیابان بودند .– قذافی شافعی و به دلیل عقاید افراطی اش به سلفی گری مشهور است – تولد وی مقارن با زمانی بود که انگلستان و فرانسه ، لیبی را از دست ایتالیا خارج کرده و بصورت مشترک اداره می‌کردند که البته لیبی در سال 1949 دوباره به ایتالیا مسترد شد و 2 سال بعد با اجلاس مشترک آمریکا ، انگلیس و فرانسه ، ادریس اول به سلطنت رسید و تا کودتای افسران جوان پادشاه لیبی بود .

قذافی بعد از اتمام تحصیلات محلی و ابتدایی خویش ، وارد آکادمی ارتش لیبی در بنغاری (1963) شد و ظرف 5 سال – که 1 سال آنرا هم به انگلستان رفت – تنها تحصیلات عالی خود را گذراند و سپس به رسته مخابرات ارتش پیوست .

قذافی در سال 1969 با تعدادی از افسران جوان اقدام به کودتا علیه ادریس – 71 ساله - اول کرد ، و در ژانویه 1970 با کنار زدن سایر دوستان کودتاچی خود ، به حکومت رسید. وی با ظاهری انقلابی ، روابط لیبی را با کشورهای غربی محدود و با انگلیس و آمریکا قطع کرد و با عنوان‌های اختراعی خودش – brother leader(برادر بزرگ) & (راهنمای انقلاب)Guide of revelution - به تقلید از جمال عبدالناصر پرداخت .

قذافی تصور می‌کرد راز محبوبیت ناصر در شعارهای عربی عبدالناصر است و قدرت وی هم در پشتوانه‌ای که ناصر به شوروی داشت خلاصه می شود. در نتیجه قذافی با شعار «پان عربیسم» به حمایت از تشکیل کشورهای متحد عربی پرداخت– وی سعی در ایجاد اتحاد سه جانبه مصر ، لیبی و سوریه داشت که با خارج شدن مصر از این اتحاد ، تونس وارد این جمع شد و البته این اتحاد ساختگی بیش از یک سال دوام نیاورد- و نام کشور لیبی را به جمهوری متحد خلق لیبی تغییر داد و با بیان اینکه اسلام نیاز به بازنگری دارد سنت را به بهانه روایات جعلی حذف کرد و قرائتی با عنوان « سوسیالیزم اسلامی» را ارائه داد که بطور مفصل در کتاب خود – 1979- « کتاب سبز » به تشریح آن پرداخته است .

سرهنگ قذافی با شعار پان عربیسم ، و بعد از مرگ عبدالناصر در 28 سپتامبر 1970، خود را رهبر جهان عرب می‌کند و با ادعای حمایت از گروه‌های ضد لیبرالیستی و استعماری، به کمک مالی فلسطینیان می‌پردازد ولی جالب آن است که از کمکهای قذافی تنها ، گروه‌های خلقی فلسطین همچون فتح بهره‌مند می‌شوند و سایر گروه‌ها مورد بی مهری و بی اعتنایی قذافی قرار داشتند . قذافی هرگز به لبنان و گروه‌های درگیر با اسرائیل در این کشور کمک نکرد، با اینکه لبنانی‌ها هم عرب بودند و هم تحت عنوان گروه‌های مبارز علیه اسراییل قرار می‌گرفتند ؛ همچنین قذافی مکررا آنها را به خاطر شیعه بودن، مورد عتاب قرار می‌داد و شاید اذهان لبنانی‌ها با دعوت قذافی از امام موسی صدر به طرابلس به دنبال روزنه‌ای در پاک کردن این نقاط تاریک بودند که البته نه تنها نقطه‌ای تاریک پاک نشد. بلکه بعدها از تبانی قذافی و موساد- سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس- در زمینه ربودن پرده برداشته شد و کنیه قذافی نسبت به شیعیان و گروه‌های مسلمان انقلابی آشکار گشت.

قذافی دارای 9 فرزند است که از میان آنها همواره وی به فرزند دوم و چهارمش یعنی سیف الاسلام و معتصم بالله افتخار می‌کند . سیف الاسلام قبل از جنگ دوم خاورمیانه به خارج گریخت و در این مدت به آرمانهای پدر دشنام می‌داد ، و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کرد و فرزند چهارمش هم مدتی با اسراییل روابط پنهانی داشت ولی پدر هر دو را بخشید و در دولت به آنها مسئولیتهای خطیری واگذار کرد . معتصم بالله هم اکنون دبیر امنیت ملی لیبی است .

دختر قذافی - عایشه قذافی- وکیل است و بر خلاف احکام صادره ی پدر در کتاب سبز ، بسیار غربی پوش و روشنفکر به حساب می‌آید . عایشه یکی از اعضای تیم وکلای صدام در محاکمه 2006 صدام در عراق بود. وی از سوی پدر برای این دفاع مأموریت گرفت و البته تأمین مالی سایر تیم وکلای صدام هم بر عهده قذافی بود . قذافی با اعدام صدام ، در لیبی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد .

سرهنگ قذافی به سخنرانی‌های متعدد و داشتن محافظان زن آمازونی ( Amazonia) هم معروف است . وی هر هفته در باب شخصیت حلال مشکلش در سایت Gaddafi.org و رسانه‌های شخصی به اطاله کلام کدام می‌پردازد و این در حالی است که همواره 40 زن زیبا و قوی هیکل از او به عنوان محافظان شخص (personal guarde) حفاظت می‌کنند .

منبع

No comments:

Post a Comment